مجله خردکن

خانه » مجله خردکن » طرز تهیه شامی لپه رشتی

طرز تهیه شامی لپه رشتی

شامی لپه رشتی

طرز تهیه شامی لپه رشتی

شامی لپه رشتی یکی از انواع کتلت های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصلی ترین ماده آن لپه است. اصالت این شامی خوشمزه متعلق به شهرهای شمالی کشورمان می باشد و از نظر ظاهری شباهت زیادی به کتلت گوشت دارد. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر شامی لپه تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری شامی لپه تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

 

تکمیلی 

  • زمان تهیه : ۳۰ تا ۶۰ دقیقه
  • مناسب برای ۴ نفر

طرز تهیه شامی لپه رشتی با گوشت چرخ کرده

شامی لپه رشتی

مرحله اول طرز تهیه شامی لپه رشتی

 

ابتدا لپه را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و روی آن آب می گیریم و می گذاریم تا ۶ ساعت در آب خیس بخورد و ۲ الی ۳ مرتبه آب اش را تعویض می کنیم تا نفخ لپه از بین برود. سپس لپه را آبکش می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب و کمی نمک می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا لپه ها پخته شوند.آن وقت تا پخت لپه ها زمان داریم تا باقی مواد را آماده کنیم اول سیب زمینی را در قابلمه ای کوچک قرار می دهیم و روی آن آب می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا آب پز شود.

مرحله دوم

پس از پختن پوست آن را می گیریم و رنده می کنیم و کنار می گذاریم. بعد تره و جعفری را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب آن ها کاملا خارج شود و بعد در خرد کن می ریزیم تا خرد شوند و یا روی تخته آشپزخانه آن ها را خرد می کنیم. پس از اینکه لپه ها پخته شدند آن ها را در آبکش می ریزیم و می گذاریم تا آب آن ها کاملا خارج شود و بعد یا در آسیاب و یا با گوشتکوب آن ها را خوب له می کنیم.

مرحله سوم

سپس پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و بعد رنده ریز می کنیم و آب آن را خوب می گیریم و با گوشت چرخ شده به لپه ها اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم و بعد سیب زمینی ،تره و جعفری خرد شده را نیز به آن می افزاییم و تخم مرغ ها را ابتدا در پیاله ای می شکنیم و در صورت سالم بودن به مایه شامی اضافه می کنیم و نمک،فلفل سیاه روی آن ها می پاشیم و خوب مایه را زیر و رو می کنیم تا بخورد هم بروند و منسجم شوند.

مرحله چهارم

در تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم تا روغن به مرور زمان داغ شود و بعد به اندازه یک فلافل از مایه بر می داریم و با کف دو دست به آن حالت می دهیم و در روغن قرار می دهیم تا خوب با حرارت کم مغز پخت و سرخ شود و بعد شامی را بر می گردانیم تا طرف دیگر ان نیز سرخ شود. تمامی مایه شامی را به همین صورت آماده می کنیم.شامی لپه های آماده شده را در ظرف می چینیم و با سس قرمز و ترشی نوش جان کنید.

دستور پخت سریع و آسان شامی لپه

طرز تهیه شامی لپه

شامی لپه یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که در شمال کشور، به خصوص در استان گیلان تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غذا با ترکیبی منحصر به فرد از لپه (قارچ دریایی)، خوراک گوشت و گیاهان دست‌انداز ساخته می‌شود و در طول زمان به یکی از صنف‌های پرطرفدار غذاهای محلی شمال ایران تبدیل شده است.

مواد لازم

– ۲۵۰ گرم لپه تازه
– ۲ پیمانه آب مرغ یا گوشت
– ۱ عدد پیاز متوسط
– ۲ حبه سیر
– ۱ عدد گوجه فرنگی
– ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون
– نمک و فلفل به میزان لازم

برای تزیین شامی لپه:

– چندبرگ جعفری تازه
– چندبرگ ترخون تازه

طرز تهیه

۱. ابتدا لپه‌ها را با آب سرد شسته و سپس در کاسه‌ای آب بریزید تا به مدت حدود ۳۰ دقیقه خیس شوند و برای نرم شدن آبشونگی آنها را تغییر دهید.

۲. در یک قابلمه مناسب، آب مرغ یا گوشت را بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس لپه‌ها را در آب جوش‌دهنده بریزید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. در این مرحله می‌توانید یک قاشق غذاخوری نمک به آب جوش‌دهنده اضافه کنید.

۳. در یک ماهیتابه، پیاز و سیر را ریز خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید. سپس گوجه فرنگی خرد شده را به آن اضافه کنید و مواد را تا زمانی که گوجه پخته شود، تفت دهید.

۴. وقتی گوجه پخته شد، لپه‌های آب‌رفته را به ماهیتابه اضافه کرده و آنها را با مواد تفت داده شده مخلوط کنید. سپس با نمک و فلفل طعم‌دهی کنید و حداقل برای ۱۰-۱۵ دقیقه بماند تا خوب مزه بگیرد

۵. شامی لپه را در سریع‌الذوب به همراه اجزای نیزه‌ای مانند کلم و اسفناج سرو کنید. پیشنهاد می‌شود برای تزیین، برگ جعفری و ترخون را بر روی غذا بریزید.

نکات تهیه

– توصیه می‌شود لپه‌ها را تا قبل از طبخ به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید تا در طبخ بهتر و نرم تر شوند.

– می‌توانید به جای گوشت مرغ یا گوشت گاو از دیگر گوشت‌ها نیز استفاده کنید، اما بهتر است گوشت انتخاب شده مرغورماهی (گوشتی که هم گوشت ماهی و هم گوشت مرغ دارد) باشد.

– مواد تزیینی مانند جعفری و ترخون باعث زیبایی ظاهر غذا می‌شوند و همچنین به مزه غذا اضافه می‌کنند.

خوردن شامی لپه

شامی لپه می‌تواند به تنهایی به عنوان یک غذای کامل سرو شود و یا به عنوان غذای کناری به همراه پلو و دیگر غذاهای ایرانی سرو گردد. علاوه بر این، می‌توان آن را با نان سنتی یا سبزی خورد کرد.

شامی لپه با ترکیبی چشم‌نواز از لپه، گوشت و گیاهان دست‌انداز تازگی کچر می‌سازد و مزه‌ای منحصر به فرد به آن می‌دهد. تهیه این غذا در خانه به راحتی امکان‌پذیر بوده و می‌تواند گزینه‌ی عالی‌ای برای سفره‌های خانوادگی و مهمانی باشد.

با این طرز تهیه شامی لپه، طعمی ایرانی و شمالی را در سفره خود احساس کنید و از لذت این غذا لذت ببرید.

 

آشپزی سریع و آسان با خردکن برسادیس :

خردکن برسادیس یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین خردکن‌های خانگی با سطح بین‌المللی است. این خردکن با موتور گیربکسی چرخان می‌تواند گوشت‌های نیمه‌سنگین را به آسانی خرد و میکس کند و همچنین انواع مواد سفت و نرم، داغ و سرد را کاملا خردکند .

خردکن برسادیس در دو سال اخیر به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خردکن‌های ایران تبدیل شده است

 

از قابلیت های مهم خردکن برسادیس  میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. خرد کردن انواع سبزیجات و صیفی جات
  2. چرخ کردن گوشت و مرغ
  3. میکس غذاهای داغ مثل حلیم
  4. میکس غذاهای سرد مثل الویه
  5. درست کردن رب گوجه
  6. درست کردن انواع آبمیوه مثل شیر موز ، آب طالبی ، آب هندوانه ، آب انار و …
  7. خرد کردن یخ برای آبمیوه و بستنی
  8. آسیاب کردن انواع خشکبار مثل گردو ، پسته ، بادام و …
برای سرعت بخشیدن به آشپزی می توانید ازمحصولات زیر که داری گارانتی معتبرو ارسال رایگان می باشند استفاده کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مطالب
مطالب پر بازدید
خبرنامه
در خبرنامه ی هفتگی ما عضو شوید

بدون هرزنامه، فقط در مورد آموزش آشپزی یا محصولات جدید، به شما ایمیل میزنیم

محصولات ویژه

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من